Fibromyalgie

Bij fibromyalgie is er sprake van pijn in bindweefsel en spieren. Onduidelijk is waardoor deze klachten veroorzaakt worden. Hierdoor is het moeilijk een diagnose te stellen. Patiënten voelen zich vaak onbegrepen en blijven zitten met onverklaarde klachten. Iedereen kan fibromyalgie krijgen. Echter, het wordt vaker gezien bij vrouwen. Fibromyalgie steekt meestal de kop op tussen de 25 en 40 jaar en komt bij ongeveer 2% van de volwassenen voor. Beschrijving van de aandoening Fibromyalgie kan uiteenlopende klachten met zich meebrengen zoals pijn, stijfheid en vermoeidheid. Deze klachten komen van spieren en van bindweefsel dat om spieren en gewrichten heen ligt. Klachten bij fibromyalgie zijn chronisch. Zij bestaan dus al lange tijd en zijn vaak of altijd aanwezig. Opvallend zijn de aanwezige tenderpoints (pijnpunten). Dit zijn 18 plekken die symmetrisch op het lichaam voorkomen en pijnlijk zijn wanneer er op gedrukt wordt. Het aantal aanwezige tenderpoints kan in de loop van de tijd wisselen. Waardoor de klachten ontstaan is niet duidelijk. Hierdoor is het ook niet mogelijk om de aandoening met medicijnen te genezen. Met de juiste medicatie en leefregels kunnen klachten wel afnemen. De ernst van de klachten kan erg wisselen. Het ene moment gaat het simpelweg beter dan het andere. Fibromyalgie wordt vaak in één adem genoemd met andere reumatische aandoeningen. In tegenstelling tot artrose of reumatoïde artritis waarbij duidelijke lichamelijke afwijkingen zichtbaar zijn, ontbreken deze bij fibromyalgie.